Species Iberolacerta cyreni (Müller & Hellmich, 1937)
Autor de la combinación posterior:  Arribas, 1999

Subfamilia Lacertinae
Genus Iberolacerta
Iberolacerta cyreni

Arribas, O., 1999
Phylogeny and relationships of the mountain lizards of Europe and Near East (Archaeolacerta Mertens, 1921, sensu lato) and their relationships among the Eurasian lacertid radiation.
Russian Journal of Herpetology

Arnold, E.N.; Arribas, O. & Carranza, S., 2007 Systematics of the Palaearctic and Oriental lizard tribe Lacertini (Squamata: Lacertidae: Lacertinae), with descriptions of eight new genera
Zootaxa

ARRIBAS, O., 1996 Taxonomic revision of the Iberian “Archaeolacertae” I.: A new interpretation of the geographical variation of “Lacerta” monticola Boulenger, 1905 and “Lacerta” cyreni Müller & Hellmich, 1937 (Squamata: Sauria: Lacertidae).
Herpetozoa.

Arribas, O.J., 1997 Morfologia, filogenia y bibliografia de las lagartijas de alta montana de los Pirineos. Tesis doctoral - Universitat Autònoma de Barcelona
Serie: Publicaciones de la Universitat Autònoma de Barcelona, 08193 Bellaterra (Barcelona.: 353 pp

Carranza, S.; Arnold, E.N. & Amat, F., 2004 DNA phylogeny of Lacerta (Iberolacerta) and other lacertine lizards (Reptilia: Lacertidae): did competition cause long-term mountain restriction?
Systematics and Biodiversity

CIUDAD M.J. LIZANA M. & PÉREZ-MELLADO V., 1986 Distribución de los reptiles en la Sierra de Gredos.
Cuadernos Abulenses. 8: 141-165

Crochet, P. -A.; O. Chaline, Y. Surget-Groba, C. Debain and M. Cheylan, 2004 Speciation in mountains: phylogeography and phylogeny of the rock lizards genus Iberolacerta (Reptilia: Lacertidae)
Molecular Phylogenetics and Evolution

DOMÍNGUEZ, L.; ELVIRA, B. & VIGAL, C.R., 1982 Alimentación de Lacerta monticola cyreni Müller y Hellmich, 1936 en la Sierra de Guadarrama.
Publicaciones del Centro Pirenaico de Biología Experimental. 13: 71-75

GISBERT J. GARCÍA-PEREA R. & SANSEGUNDO C., 1986 Atlas provisional de los anfibios y reptiles de las Sierras de Gredos (España Central).
Revista Española de Herpetología. 1: 143-174

LIZANA M. CIUDAD M.J. GIL M. GUERRERO F. PÉREZ-MELLADO V. & MARTÍN-SÁNCHEZ R., 1992 Nuevos datos sobre la distribución de los anfibios y reptiles en el Macizo Central de la Sierra de Gredos.
Revista Española de Herpetología [1991]. 6: 61-80

LIZANA M. MARTÍN-SÁNCHEZ R. MORALES J.J. LÓPEZ-GONZÁLEZ J. & GUTIÉRREZ J., 1993 Nuevas poblaciones de la lagartija serrana (Lacerta monticola cyreni) en las sierras de Avila.
Boletín de la Asociación Herpetológica Española. 4: 5-6

LIZANA, M.; CIUDAD, M.J. & PÉREZ-MELLADO, V., 1988 Distribución altitudinal de la herpetofauna en el macizo central de la Sierra de Gredos
Revista Española de Herpetología

Mayer, W.; Arribas, O.J., 2003 Phylogenetic relationships of the European lacertid genera Archaeolacerta and Iberolacerta and their relationships to some other ‘Archaeolacertae’ (sensu lato) from Near East, derived from mitochondrial DNA sequences
Journal of Zoological Systematics and Evolutionary Research, 41: 157-161

MELENDRO J. & GISBERT J., 1976 Contribución al estudio de Lacerta monticola en la sierra de Gredos (Avila, España).
Doñana Acta Vertebrata. 3: 89-92

MÜLLER, L. & HELLMICH, W., 1937 Mitteilungen über die Herpetofauna der Iberischen Halbinsel. II. Zur Kenntnis der Lacerta monticola.
Zoologischer Anzeiger. 117: 65-73

PÉREZ-MELLADO, V.; GIL-COSTA, M.J.; GUERRERO, F.; CIUDAD, M.J. & LIZANA, M., 1987 Feeding habits of Lacerta monticola Boulenger 1905 in the Sierra de Gredos (Central Spain). Proceedings of the Fourth Ordinary General Meeting of the Societas Europaea Herpetologica.
Van Gelder, J.J., Strijbosch, H. y Bergers, P.J.M. (Eds.). Societas Europaea Herpetologica. Nijmegen: 73.

PÉREZ-MELLADO. V. GIL M. GUERRERO F. POLLO C. RODRÍGUEZ-MERINO. E. MARCO. A. & LIZANA M., 1988 Uso del espacio y del tiempo en Lacerta monticola de la Sierra de Gredos.
Graellsia. 44: 65-80

Iberfauna. 2008.  Species Iberolacerta cyreni. (Müller & Hellmich, 1937). En: IBERFAUNA. El Banco de Datos de la Fauna Ibérica. Museo Nacional de Ciencias Naturales (CSIC). Enlace: http://iberfauna.mncn.csic.es/showficha.aspx?rank=T&idtax=62920
(Fecha de acceso: 02/05/2024).

Última modificación: 22/10/2008