Species Zamenis longissimus (Laurenti, 1768)
Autor de la combinación posterior:  Utiger et al, 2002

Subfamilia Colubrinae
Genus Zamenis
Zamenis longissimus
Subspecies Zamenis longissimus longissimus

Utiger, U.; Helfenberger, N.; Schaetti, B.; Schmidt, C.; Ruf, M.; Ziswiler, V., 2002
Molecular systematics and phylogeny of Old and New World ratsnakes, Elaphe auct., and related genera (Reptilia, Squamata, Colubridae).
Russian Journal of Herpetology

ARRIBAS, O., 1992 Elaphe longissima en las sierras exteriores de Lleida.
Boletín de la Asociación Herpetológica Española.

BEA, A. PASCUAL, X. VILELLA, J.F. GONZÁLEZ, D. & ANDREU, C., 1978 Notas sobre reptiles ibéricos: 3. Estudio preliminar sobre biometría y distribución de Elaphe longissima (Laur., 1768) en la Península Ibérica (Reptilia, Colubridae). Miscel.lània Zoològica, Barcelona, 4(2): 191-204.

BÖHME W., 1993 Elaphe longissima (Laurenti, 1768) - Askulapnatter.
En: Handbuch der Reptilien und Amphibien Europas. Band 3/I. Schlangen. (Serpentes) I (Typhlopidae, Boidae, Colubridae 1: Colubrinae). Böhme, W. (Ed.). Aula-Verlag. Wiesbaden: 331-372.

ELÓSEGUI J. & GARCÍA J.M., 1974 Nueva cita de Elaphe longissima para España. Doñana, Acta Vertebrata, 1(1): 60.

LENK P. & JOGER U., 1994 Genetic relationships between populations and intraspecific subdivision of Elaphe longissima (Laurenti, 1768) as suggested by plasma protein electrophoresis and DNA fingerprinting.
Amphibia-Reptilia. 15(4): 363-373

Lenk, P.; Joger, U.; Wink, M., 2001 Phylogenetic relationships among European ratsnakes of the genus Elaphe Fitzinger based on mitochondrial DNA sequence comparisons.
Amphibia-Reptilia

LJUNGAR L., 1995 First subfosil find of the Aesculapian snake, Elaphe longissima (Laur.) (Colubridae) from a Mesolithic settlement in Denmark.
Amphibia-Reptilia. 16: 93-94

MASSIP J.M., 1981 Noves citas a les nostres comarques de la colobra d'Esculapi (Elaphe longissima).
Revista Girona. 95: 121-125

MELLADO J. ANDRADA J. & ANDRADA M., 1979 Una nueva localidad para Elaphe longissima en la Cordillera Cantábrica.
Doñana, Acta Vertebrata, 6(1): 118.

MILLÁN, J. & GRAS, R., 1994 Observación de Elaphe longissima depredando nido de Turdus merula. Boletín de la Asociación Herpetológica Española, 5: 28.

NAULLEAU, G., 1986 Elaphe longissima
In: Castanet J. y Guyetant R. (ed.). Atlas de répartition des Amphibiens et Reptiles de France. Paris. Société Herpétologique de France.: 154-155

NAULLEAU, G., 1989 Etude biotélémétrique des déplacements et de la température chez la couleuvre d'Esculape Elaphe longissima (Squamata, Colubridae) en zone forestière.
Bulletin de la Société Herpetologie de France. 52: 45-53

NAULLEAU, G., 1992 Activité et température corporelle automnales et hivernales chez la coulevre d'Esculape Elaphe longissima (Squamata, Colubridae) dans le centre ouest de la France
Bulletin de la Société Herpétologique de France

NAULLEAU, G., 1992 Reproduction de la couleuvre d'Esculape Elaphe longissima Laurenti (Reptilia, Colubridae) dans le Centre Ouest de la France
Bulletin de la Société Herpétologique de France

NAULLEAU, G. & BONNET, X., 1995 Reproductive ecology, body fat reserves and foraging mode in females of two contrasted snake species: Vipera aspis (terrestrial, viviparous) and Elaphe longissima (semi-arboreal, oviparous).
Amphibia-Reptilia. 16: 37-46

PASCUAL, X., 1997 Elaphe longissima (Laurenti, 1768). Culebra de Esculapio, Cobra-de-Esculápio, Serp d’Esculapi (C), Euskalapioren sugea (V).
En: Distribución y Biogeografía de los Anfibios y Reptiles en España y Portugal. Pleguezuelos, J.M. (Ed.). Monografías de Herpetología, vol. 3. Asociación Herpetológica Española y Universidad de Granada. Granada: 261-263.

Iberfauna. 2008.  Species Zamenis longissimus. (Laurenti, 1768). En: IBERFAUNA. El Banco de Datos de la Fauna Ibérica. Museo Nacional de Ciencias Naturales (CSIC). Enlace: http://iberfauna.mncn.csic.es/showficha.aspx?rank=T&idtax=25449
(Fecha de acceso: 13/05/2024).

Última modificación: 20/11/2008